VORES HISTORIE
VELKOMMEN TIL THE BODY SHOP
Vores historie startede i Brighton, England i 1976. Det begyndte med vores stifter, Anita Roddick og hendes revolutionerende ide: Forretning kan gøre en positiv forskel. Med hendes vision har vi skubbet grænser, gået helhjertet til værks og skabt positive forandringer gennem 40 år.
“Handel former verden. Den er i stand til at ændre samfund på næsten alle tænkelige måder.”_
Dame Anita Roddick
STIFTER AF THE BODY SHOP
ET IKKE HELT ALMINDELIGT KOSMETIKFIRMA
Da The Body Shop slog dørene op i 1976, var det en lille grøntmalet butik i en gade i Brighton, England. Brandets tilgang til skønhed var radikalt anderledes end de store aktører i skønhedsindustrien. Den var simpel – etisk fremskaffede og naturbaserede ingredienser fra rundt omkring i verden i en enkelt emballage, som nemt kunne genopfyldes. Produkter og skønhedspleje, der passede til enhver krop og fik kvinder til at følte sig godt tilpas i deres egen krop uden nogensinde at love dem, at de kom til at ligne andre.
“Sociale og miljømæssige aspekter er grundlæggende for vores virksomhed. De er hverken de første eller sidste af vores målsætninger - men vil altid være en del af vores arbejde.”
Dame Anita Roddick
STIFTER AF THE BODY SHOP
BENEBRYDENDE SOCIAL FORANDRING
For over 40 år siden var denne tilgang til tingene forud for sin tid. Anitas lidenskab for vores jord og hendes kampagner for forskellige sager gjorde The Body Shop til mere end blot et skønhedsbrand. Vi havde et formål – profit og grundprincipper skal harmonere. Vores produkter blev aldrig testet på dyr, og ingen blev udnyttet under fremstillingen. Vi arbejdede sammen med landmænd og leverandører og gav dem rimelige vilkår samt hjalp lokalsamfund med at opleve fremgang gennem vores Community Fair Trade program. I dag er der flere og flere brands, der følger i vores fodspor. Vi er glade for, at have dem med ombord. Verden har brug for det.
“Skønhed er et ydre udtryk for alt, hvad du kan lide ved dig selv.”
Dame Anita Roddick
STIFTER AF THE BODY SHOP
VI REDEFINERE SKØNHED
Da The Body Shop først startede, havde skønhedsindustrien en ret klar forestilling om, hvordan piger og kvinder burde se ud. Men Anita havde også sine egne idéer. Hun mente, at skønhed var individets kilde til glæde, velvære og selvtillid. Det handlede om, hvad man kunne lide ved sig selv og de ting, der fik én til at føle sig godt tilpas. For hende handlede skønhedsprodukter mere om et dagligt ritual af selvkærlighed, end de falske løfter om vægttab og evig ungdom, som industrien forsøgte at fremme. Hun ville ikke lave produkter, der promoverede et bestemt udseende. I stedet ville hun hjælpe folk med at være den bedste udgave af sig selv.
"Jeg mener, at alle forretningsmetoder kunne forbedres umådeligt, hvis de var styret af 'feminine' principper."
Dame Anita Roddick -
STIFER AF THE BODY SHOP
STYRKELSE AF KVINDER OG PIGER
"Anita var aktivist af hele sit hjerte. Det er det, der gav The Body Shop sit unikke formål og lysten til at skabe sociale forandringer. Som ægte feminist og menneskerettighedsforkæmper opbyggede hun et brand på ideen om at styrke kvinder og piger med hvert eneste produkt og hver eneste forretningsbeslutning. Hun ville arbejde for ligestilling og skabe muligheder for kvinder gennem vores Community Fair Trade program. Vores brand bygger på grundlæggende principper om inklusion, samarbejde og medfølelse, der af nogle bliver anset for at være 'feminine’"
FORRETNING I DEN GODE SAGS TJENESTE
The Body Shop er forankret i aktivisme, og vi begyndte med at lave kampagner i 1986. Anita gik sammen med Greenpeace om Save the Whale kampagnen for at bekæmpe den frygtelige hvalfangst. Jojobaolie blev promoveret som erstatning for kaskelothvalolie, som på daværende tidspunkt blev brugt i kosmetik. Vi lagde stort ud, og vores ønske var hele tiden at blive ved. I dag er vi et globalt brand. Folk har tillid til os, og vi har lavet vellykket aktivisme i årtier. Vi er derfor i den unikke position, at vi kan være en samlet stemme for millioner af vores kunder og deres bekymringer. Vi kan tage sagerne op med beslutningstager rundt om i verden og på den måde sikre langsigtede og positive forandringer.